1001 tips om meer en beter te verkopen

Walter Spruyt deelt zijn praktische inzichten in het verkoopproces aan de hand van praktische en originele verkooptips, gebaseerd op eigen veldobservaties. Hou deze pagina goed in de gaten, laat je e-mailadres achter of connecteer met mij op LinkedIN. Zo mis je geen enkele tip!


Vertegenwoordiger M/V : knelpuntenberoep

Een paar opmerkelijke statistieken in de pers. Na het beroep van ingenieur (45.5% knelpuntvacatures op het totaal aantal vacatures voor dit beroep) is de job van vertegenwoordiger het tweede grootste knelpuntberoep, namelijk 43.0% (Bron VDAB). Een ander veelzeggend onderzoek behandelt de vraag in welke sector je graag zou werken. Op de 18de plaats met amper…

Lees meer


Hoe doe je verkopers doen?

We zijn niet goed bezig. Dat is een klassieke uitspraak van salesmanagers om aan hun verkopers duidelijk te maken dat de resultaten niet beantwoorden aan de verwachtingen. Meestal volgt er dan een uitzetting die er op neer komt dat het beter zal moeten. Dat iedereen een tandje bij moeten steken. Dat er gerekend wordt op de inzet…

Lees meer


Denken als een schaker

Nadia Buttiens werkt bij Pregis. Dat is een bedrijf gespecialiseerd in beschermende verpakkingsoplossingen. (zie www.pregis.be) Nadia verkoopt er onder meer luchtkussentjes om goederen in de kartonnen doos te beschermen tegen schade tijdens transport. De luchtkussentjes worden gemaakt door een rol plastiekzakjes af te wikkelen, op te blazen en dicht te smelten. Allemaal mechanisch natuurlijk en tegen…

Lees meer


Soft on people, hard on the subject

In alle trainingen over onderhandelingstechnieken valt het op dat de meeste mensen moeite hebben om keuzes te maken met betrekking tot hun eigen aanpak. Ze twijfelen tussen een harde of een zachte aanpak. Zij wisselen daarbij tussen beide zonder aanwijsbare redenen. Ze kunnen gewoon niet overweg met het juist bespelen van de emoties en de machtsbalans…

Lees meer


Wat playboys en verkopers van elkaar kunnen leren (2)

Weinig verkopers herinneren zich dat ze een meisje beter versierden door haar eerst over zichzelf te laten praten. Als je zelf eerst praat over je ferme wagen, je fitnessinspanningen en je krachtpatserijen, dan klasseert zij je vlugger dan dat jij je vingers nog eens door je haar kunt halen. De playboy weet dat. Hij zorgt…

Lees meer


Wat playboys en verkopers van elkaar kunnen leren (3)

Als je weet wat je gesprekspartner nodig heeft dan moet je een voorstel formuleren. Dat is het logische gevolg van een goede behoefteanalyse. Zonder voorstel doe je aan verkopen-interuptus. Dat is een fundamentele fout. Weinig verkopers schijnen zich te herinneren dat er maar drie manieren zijn om haar in bed te krijgen: door haar in…

Lees meer


Wat Sales managers van topcoaches kunnen leren (1)

Wie wordt een topper? Wim Vandeven is topcoach in de atletiek. Atletiek en verkopen zijn alle twee individuele sporten. Hoe ziet een topcoach zijn vak en wat kunnen Sales managers daarvan leren? Wim is al twintig jaar actief als trainer. De laatste tijd heeft hij bekendheid verworven als coach van Tia Hellebaut, Europees kampioene hoogspringen.…

Lees meer


U bent te duur (2)

Hoe de prijsonderhandeling al fout loopt vanaf de eerste seconde De meeste verkopers zijn bijzonder geïrriteerd als het gaat om de verdediging van de prijs. Zij ergeren zich uitermate aan dat kritisch moment waar de klant de klassieke bananenschil voor de voeten werpt: Wel man, u bent te duur! Alsof dit niet de meest normale en…

Lees meer


Ce que les play-boys et les vendeurs peuvent apprendre les uns des autres (4)

Aussi longtemps que le client ou la partenaire n’a pas dit non, vous n’êtes pas encore en train de vendre ni de draguer. La vente ne commence en effet qu’au moment où le client dit non. Chaque play-boy sait qu’un non change souvent en un oui. Pour qu’un refus se transforme en un accord, le vendeur et le play-boy doivent…

Lees meer


Éduquer c’est punir et récompenser (1)

Punir Une des règles de base de l’éducation veut que tout comportement indésirable soit puni et que tout comportement positif soit récompensé. Cette règle vaut dans n’importe quelle relation, qu’elle soit privée – et pas uniquement entre les parents et les enfants – ou professionnelle – et pas seulement entre un patron et ses subordonnés. Comportement…

Lees meer


Website by Tonc | Privacybeleid