Walter Spruyt heb ik leren kennen door deel te nemen aan een tweedaagse open training “leiding geven voor sales managers”. Sindsdien werk ik met hem samen voor het trainen en coachen van mijn verkoopploeg. Walter Spruyt is een ingenieur die onmiddellijk na zijn studies als verkoper begon. Hij is een trainer / coach die dus uit de praktijk van de verkoop komt en dat voel je.
Het analyseren van klantenbehoeften en behoeften van prospecten en het analyseren van de situatie en de verlangens van bestaande klanten, zijn onderwerpen die mij na aan het hart liggen. Het belang van diepgaand en professioneel analyseren kan niet voldoende benadrukt worden.
De analyse begint al bij het openen van een gesprek, want de kennismaking is de aanloop naar de analyse. De meeste verkopers hebben het moeilijk als ze een eerste keer een gesprek moeten aanknopen met iemand die ze totaal niet kennen. Op een vakbeurs of op een netwerkevenement is dat al een probleem, in prospectie is dat een heel groot probleem want je krijgt maar één kans. Als dat eerste gesprek niet goed verloopt dan hypothekeer je de rest van de relatie.
Walter Spruyt heeft aangetoond dat mijn verkopers het openen van het gesprek vaak verkeerd begrepen vanuit een misvatting van wat de doelstelling van een eerste gesprek met een potentiële klant eigenlijk is. De meeste verkopers gaan er van uit dat een eerste gesprek dient om:
Al deze punten zijn echter geen doelstellingen voor een eerste gesprek met een potentiële klant – hoe eigenaardig dat ook mag klinken. Vanuit deze misvatting doen verkopers dan steevast de verkeerde dingen waardoor ze dus wel een hypotheek leggen op de verdere relatie.
De enige en uitsluitende doelstelling van een allereerste gesprek met een prospect is niets anders dan het analyseren van zijn situatie en zijn behoeften. Dat wil niet zeggen dat kennis maken, presenteren, relatie starten, volgende afspraak maken, akkoord voor een offerte of zelfs verkopen niet mogelijk of niet wenselijk zouden zijn. Integendeel. Maar zijn geen doelstellingen. Het zijn bonussen en bonussen laat je best niet liggen als je ze kunt pakken.
Serge Degheele
Commercieel Directeur
Inleiding
H1 Accountmanagement en behoefteanalyse 21
Hoofdstuk 2 De entreefase 43
H3 De behoefteanalyse 89
Website by Tonc | Privacybeleid