Over de prestatie van Hein Vanhaezebrouck bij AA Gent werd op Radio 1 het volgende verteld. Hij is een toptrainer want in één seizoen heeft hij het volgende verwezenlijkt.
- Hij heeft de rotte appels er uit gegooid.
- Hij heeft spelers aangetrokken die in zijn systeem willen mee werken.
- Hij heeft offensieve patronen in de ploeg ingeslepen.
- Hij heeft er een team van gemaakt.
- Hij heeft individuele spelers naar een (veel) hoger niveau gebracht.
- Hij heeft alle spelers fysiek paraat gemaakt.
- Op moeilijke momenten heeft hij de motivatie van het team er in gehouden, hij moet dus ook een goede psycholoog zijn.
Als je dat allemaal voor mekaar krijgt in één seizoen dan ben je inderdaad een crack. Wat kunnen sales managers hieruit leren? Overigens: sales managers zijn mensen die leiding geven aan accountmanagers.
Je kunt de bovenstaande punten “kopiëren / plakken” op elk verkoopteam toepassen.
De Sporza journalist somde de bovenstaande punten in die volgorde op. Toeval?
Eerste punt: rotte appels elimineren. Wie zijn geen rotte appels? Account managers die hun mening geven en hun gedacht zeggen zijn geen rotte appels. Het misschien moeilijke mensen? Maar een sales manager moet ook met moeilijke mensen kunnen omgaan. Een rotte appel is iemand die openlijk of in het verborgene negatief is ingesteld en die collega’s mee sleurt in een neerwaartse spiraal. Iemand die de sfeer in het team verziekt.
In de praktijk wordt er vaak geaarzeld om rotte appels uit het team te verwijderen. Vooral als het gaat om accountmanagers die goed presteren. Of als het gaat om iemand met een belangrijk aantal jaren van dienst waardoor de kosten om afscheid te nemen hoog oplopen. Of als het moeilijk is om accountmanagers te vinden en men het idee heeft dat de sector niet onbeheerd mag overgelaten worden aan de concurrentie. Allemaal korte termijn gedachten en ondertussen woekert de kanker verder.
Hein Vanhaezebrouck heeft het blijkbaar gedaan. En met succes!