Data entry is een gespecialiseerde service waarbij onderzoeksresultaten van bijvoorbeeld een marktonderzoek of het onderzoek naar de werking van een nieuw farmaceutisch middel, door specialisten verwerkt worden. Gezien de aard van het gespecialiseerd werk worden heel wat opdrachten uitbesteed aan bedrijven die gespecialiseerd zijn in data entry.
Niet alle bedrijven besteden dit werk uit, sommige bedrijven hebben eigen data entry departementen.
Klant: De tendens is aan het wijzigen omdat data entry vermindert omwille van internet toepassingen. Onderzoekers kunnen via het internet hun resultaten nu zelf invoeren. Dat is misschien zelfs iets betrouwbaarder. Ik denk we dan ook minder kans op fouten hebben. Dat is dan ook de reden waarom we ons eigen data entry departement zeker niet verder uitbreiden. Dat heeft natuurlijk tot gevolg dat we bij pieken of dringende projecten in de problemen komen. We zijn nu op zoek naar alternatieve oplossingen.
Als je hoort dat de klant naar iets op zoek is dan moeten er bellen rinkelen en rode zwaailichten in je hoofd aanschieten. Als de klant zoiets zegt dan wijst dat op meer dan een behoefte. Daarom moet je proberen dit signaal onmiddellijk te vergrendelen. De standaardvraag op een dergelijke opmerking zou bijvoorbeeld de volgende kunnen zijn.
Klant: … We zijn nu op zoek naar alternatieve oplossingen.
Verkoper: Ik heb u verteld over onze pool van vijftig data entry specialisten. Is dat dan een alternatieve oplossing voor u?
Klant:: Inderdaad.
Het voorbeeld situeert zich in de data entry sfeer, maar in feite doet dat niet ter zake. Het principe blijft in alle gevallen overeind. Of je nu een product of een dienst verkoopt, als je de klant hoort zeggen dat hij iets zoekt, moet je dat opvangen. Als de klant bevestigt dat hij jou als oplossing ziet, dan ben je een stap dichter bij een order.
Klant: Ik wil de oude sonbdes vervangen. We willen overstappen naar een continue meting gekoppeld aan een alarm. Omdat we in een stofrijke omgeving de niveaus moeten meten willen we een systeem waarbij het aanwezige stof niet interfereert.
Verkoper: Denkt u dan ook een niveaumeting met een radar?
Klant: Precies. Dat is wat ik bedoel.
Ook als het niets te maken heeft met wat jij aanbiedt, dan nog moet je er nota van nemen. Het is immers waardevolle informatie waarmee je een klant of een collega uit een andere firma een plezier kan doen. Als jij leads aanbrengt voor klanten of collega’s dan krijg je dat vroeg of laat terug. Je bouwt er krediet mee op, dat je bij een latere gelegenheid kan “verzilveren”.