Het prospectiegesprek afronden

Een order is niet dikwijls het eindresultaat van een eerste prospectiegesprek. Zeker niet als je met een lange verkoopcyclus geconfronteerd wordt. Zelfs als je geen order in het verschiet hebt, moet je zo’n gesprek toch afronden. Hier volgen een paar voorbeelden.

VKR: Heeft dit gesprek aan uw verwachtingen beantwoord?

VKR: Was dit gesprek voor u zinvol?

Je kunt ook een open vraag gebruiken.

VKR: Wat heeft dit gesprek nu voor u betekent?

VKR: In hoeverre heeft dit gesprek nu aan uw verwachtingen beantwoord?

Helemaal op het einde – net voor hij afscheid neemt – rondt Jean De Smedt van Ammeraal-Beltech het prospectiegesprek als volgt af.

Jean: Hebt u vandaag iets nieuws gezien?

Het sleutelwoord is “zien”, want Jean heeft tijdens het gesprek een paar veelzeggende tekeningen gemaakt en geïllustreerd met een productmonster. Hij wil dus nagaan of hij het goed deed. Jean bevestigt dat hij meestal een positief antwoord krijgt. Van daaruit plant Jean dan een volgend contact of een volgend bezoek.

Terug naar overzicht

Website by Tonc | Privacybeleid