Wladimir jr. Bratkowski volgde de tweedaagse verkooptraining “Operationele Verkoop”. Tijdens de training heeft hij iedereen verbaasd met zijn sublieme productkennis.
Wladimir Jr. vertegenwoordigt Chacalli Fine Wines, gevestigd in de Generaal Belliardstraat te Antwerpen (http://www.chacalliwines.com). Het bedrijf importeert kwaliteitswijnen vanuit heel de wereld en distribueert in de Benelux onder andere de gekende Casillero del Diablo, een Chileense topper.
Productkennis vergaren is een permanente opdracht
Al twee generaties voor hem deden hetzelfde werk. Hij vertelt over wijn op een boeiende manier, met allerlei weetjes en details die je mag verwachten van een expert in zijn product. Als we vragen hoe hij al die kennis vergaard heeft, antwoord hij bescheiden “ik heb de wijnkennis als het ware met de papfles meegekregen“. En hij heeft zijn kennis ook opgedaan op de wijngaarden zelf waar hij vele zomers gewerkt heeft.
Productkennis tonen inspireert
Het is een plezier om naar Wladimir Jr. te luisteren. Als je hem bezig hoort dan geraak je vanzelf geïnteresseerd. Meer nog, vanuit zijn beschrijvingen krijg je zin om een paar van die wijnen te proeven, zeg maar te kopen. Hij brengt zijn waar op een natuurlijke en spontane manier aan de man. Hij moet er schijnbaar geen moeite voor doen. Hij is 28 jaar en een expert in zijn vak. Een voorbeeld voor heel veel junior verkopers.
Zo gaat dat met productkennis. Als je heel veel weet dan kan je met vertrouwen op alle mogelijke vragen en bedenkingen antwoorden. Zonder aarzelen. Schijnbaar zonder moeite. Dat straalt betrouwbaarheid uit. Of je nu wijn verkoopt of transportbanden, software of scheepsbevrachting, dit principe blijft altijd overeind. Een gedegen productkennis is de basis van professionele verkoop. Wil je dat aan den lijve ervaren, neem dan eens contact op met Wladimir. Wijn is ook een geschikt relatiegeschenk.
Kleding en houding zijn even belangrijk
Maar er is meer. Naast zijn sublieme productkennis heeft Wladimir jr. ook nog de présence van een heer. Een kalme en rustige houding. De pose van iemand die duidelijk goed in zijn vel zit. Netjes gekleed en een goed verzorgd uiterlijk. Die professionele look en houding, raakt hoe langer hoe meer verloren. Het is dan ook een verademing om kennis te maken met Wladimir jr. Eindelijk nog eens iemand die weet hoe het moet.
Waarom besteed ik als Sales coach zo veel aandacht aan Wladimir jr.? Omdat ik in mijn coaching veel te weinig mensen tegenkom met een professionele houding. Met een correcte houding, gedrag en kleding druk je respect uit voor de klant. Daardoor geef je een goede indruk. Uiteraard ontstaat op die manier – haast vanzelf – een prettige sfeer en dus een verkoopbevorderend klimaat. Wie wil er zich op deze manier niet het verkoopleven makkelijker maken?
Wil je meer info over kleding en gedrag, kijk dan ook naar ons artikel “Hoe bereik je evenwaardige relaties“.
Of houdt je aan de drie basisregels:
- Kleed en gedraag je niet volgens de functie die je vandaag hebt, kleed en gedraag je naar de functie die je in de toekomst wilt hebben.
- Kleed en gedraag je volgens de ongeschreven code van de doelgroep die je gaat bezoeken.
- In geval van twijfel kies dan voor een geklede broek en vest, hemd en das. Dat is nooit verkeerd.
Reactie
An Honinckx schrijft het volgende: “Gelieve er rekening mee te houden dat ongeveer de helft van de wereldbevolking bestaat uit vrouwen. Een advies als een hemd , een broek en een das is nooit verkeerd is volgens mij maar bedoeld voor de mannelijke helft van die bevolking.”
An heeft natuurlijk overschot van gelijk. Voor vrouwen in de verkoop ziet regel 3 er dan als volgt uit: in geval van twijfel kies dan voor een geklede rok met bijpassende blouse en vest. Zowel voor mannen als voor vrouwen geldt trouwens het punt dat je best overdadige en opvallende accessoires (juwelen) vermijdt. Over kledij valt overigens nog heel wat te zeggen, te veel om er in deze context uitgebreid op in te gaan.
Nog een punt over vrouwen in de verkoop: over het algemeen zijn vrouwen betere verkopers dan mannen, ongeacht de technische inslag van het product of de dienst. En je mag gerust reageren op dit commentaar.