1001 tips om meer en beter te verkopen

Walter Spruyt deelt zijn praktische inzichten in het verkoopproces aan de hand van praktische en originele verkooptips, gebaseerd op eigen veldobservaties. Hou deze pagina goed in de gaten, laat je e-mailadres achter of connecteer met mij op LinkedIN. Zo mis je geen enkele tip!


Verkoper versus adviseur?

Op Linkedin in zie ik vaak karamellenwaarheden passeren. Zo ook de volgende. Klanten willen niet praten met verkopers, wel met goede adviseurs. Dit wekt de indruk dat verkopen laakbaar zou zijn en dat adviseren een verhevener niveau zou zijn. Niets is minder waar.

Lees meer


Achttien karakteristieken van onethische zelfpromotors

De meeste mensen hebben last van één of andere vorm van contactaversie. We zijn niet geneigd onszelf spontaan voor het voetlicht te plaatsen. Sommige mensen kunnen dat wel. Dat zijn de natuurlijke zelf-promotors. Ze hebben de gave zichzelf makkelijk zichtbaar te maken waardoor ze ook makkelijk contacten leggen. Maar, niet iedereen gebruikt deze gave op…

Lees meer


Meer respect voor de verkoper alstublieft.

Zoals vele klanten – de kopers dus – redelijke mensen zijn, zo zijn ook de meeste verkopers mensen die hard werken om hun kost te verdienen. Verkopen is echter een knelpuntberoep geworden. Er is meer dan ooit nood aan mensen die willen verkopen. Maar tegelijkertijd is “verkoper” een beroep waarop door (nog te veel) mensen…

Lees meer


Kwantificeren om te verkopen. 

Wim verkoopt kartonnen dozen. Golfkarton. Met hem als coach op klanten bezoek. We bezoeken één van zijn relaties, Simon, de productieverantwoordelijke. Alle gelijkenissen met de werkelijkheid zijn louter toeval.

Lees meer


Acht therapieën voor middelmatige verkopers

Hoe goed selecties ook uitgevoerd worden toch speelt de statistische wet van de gemiddelden als het gaat over hoe de verkoper aan de gestelde verwachtingen beantwoordt. Een verkoopteam beantwoordt volgens de bekende Gauss-verdeling aan de verwachtingen.

Lees meer


Is de klant koning?

Het spreekwoord zegt “de klant is koning”. Hiermee wordt bedoeld dat de klant een belangrijk persoon is. Een koning (lees “klant) is iemand die wensen (lees “behoeften”) heeft die het volk (lees “verkoper”) dient in te willigen. Althans, zo ging het er in lang vervlogen tijden aan toe. Verkopers die vandaag in dit soort denken…

Lees meer


Wat playboys en verkopers van elkaar kunnen leren (1)

Wat playboys en verkopers van elkaar kunnen leren (1) (verschenen in KMO – Insider, januari 2007) In deze reeks gaan we in op de gelijkenissen tussen de versiertoer en verkopen en wat beide invalshoeken ons kunnen leren om succesvoller te zijn. Als we het over playboys en verkopers hebben dan gebruiken we die woorden in…

Lees meer


Oneigenlijk gebruik maken van voorkennis

Soms krijg je interessante informatie over een prospect of een klant waardoor je met voorkennis een afspraak kunt maken. Bijvoorbeeld: je hebt gehoord dat ze een bepaald probleem hebben dat jij kunt oplossen. Bijvoorbeeld: je hebt gehoord dat ze gaan uitbreiden. Bijvoorbeeld: je hebt gehoord dat ze een systeem gebruiken waarop jij kunt verder bouwen.…

Lees meer


Moet je een offerte opsturen of afgeven?

Sommige diensten en producten zijn te complex om onmiddellijk een voorstel met een prijs aan de klant te kunnen voorleggen. In dat geval moet je de offerte eerst opmaken. Vele verkopers maken dan de volgende fout. Verkoper: Zal ik dan maar een offerte maken? Klant: Ja, dat is een goed idee. Verkoper: Goed. Dan stuur…

Lees meer


Een reden om opnieuw contact op te nemen

Luc Van de Poel verkoopt complexe automatiseringssystemen aan bedrijven in de voedings- en farmaceutische sector. Zijn verkoopcyclus kan erg lang uitvallen, van enkele maanden tot meer dan een jaar. In die context is het nuttig een reden te vinden om straks weer met elkaar contact op te nemen. Luc heeft er een gewoonte van gemaakt…

Lees meer


Website by Tonc | Privacybeleid