Geen order en toch afsluiten
Over afsluiten bestaan er heel wat misverstanden. De meeste verkopers interpreteren afsluiten als het verkrijgen van het order. Dat is dan in de meest enge betekenis van het woord.
Walter Spruyt deelt zijn praktische inzichten in het verkoopproces aan de hand van praktische en originele verkooptips, gebaseerd op eigen veldobservaties. Hou deze pagina goed in de gaten, laat je e-mailadres achter of connecteer met mij op LinkedIN. Zo mis je geen enkele tip!
Over afsluiten bestaan er heel wat misverstanden. De meeste verkopers interpreteren afsluiten als het verkrijgen van het order. Dat is dan in de meest enge betekenis van het woord.
1. Opnieuw verkopen Vooraleer je tot de eigenlijke afsluiting komt kunnen er zich situaties voordoen waardoor je gemakkelijker bij het afsluiten terecht komt.
Voorstellen om een offerte op te sturen, is een uitweg als je niet direct kunt afsluiten. Eens de offerte opgestuurd, begint het vervelende werk van de offerteopvolging. De contactpersoon is er niet, hij heeft de offerte nog niet gelezen, hij weet niet meer waarover het gaat of zijn enthousiasme is bekoeld. Hoe volg je efficiënt…
Behalve als je te maken hebt met een ultra korte verkoopcyclus verkoop je in meerdere stappen. Meerdere bezoeken dus. Bij elk bezoek blijft het basisprincipe de klant praat eerst overeind. Ook bij het bezoek van de laatste ronde.
Donna Fisher geeft volgende punten ter overweging als je niet krijgt wat je vraagt, met andere woorden als je het order niet krijgt. Als je niet krijgt wat je vraagt, dan vraag je het misschien op de verkeerde manier of heb je de verkeerde houding als je iets vraagt. Ga na hoe je normaal gesproken…
Verkoopleiders en zaakvoerders zijn op zoek naar het verbeteren van het afsluitvermogen van hun verkopers. Het is een gekend verschijnsel dat vele verkopers in het verkoopgesprek goed functioneren tot aan de afsluitfase. Dan sputtert de motor en valt hij soms volledig stil. Om onverklaarbare redenen is het afsluiten van het verkoopgesprek soms ronduit zwak. Hoe…
De sales cycle is de tijd die verloopt tussen het eerste contact met een prospect en het eerste order. In de kortst mogelijke sales cycle verkoop je bij het eerste bezoek. Als je bijvoorbeeld warme drankensystemen van Fountain aan bedrijven verkoopt, of als je de 1,2,3 spresso van Rombouts aan de Horeca verkoopt, dan heb…
Karel Hertoghs is accountmanager en verkoopt technische installatie in de bouw. Hij bezoekt soms ook architectenbureaus want dat kunnen voorschrijvers zijn voor zijn systemen. Onlangs kreeg Karel een offerteaanvraag van een architectenbureau dat nog niet in zijn klantenlijst stond. Dus Karel maakt een afspraak voor een allereerste bezoek.
Du point de vue du vendeur: Lorsqu’un client leur demande une remise, de nombreux vendeurs pensent qu’ils sont d’une façon ou d’une autre moralement forcés de faire une concession en faveur du client. Cela ne rime à rien. C’est même tout à fait absurde. Et le pire c’est qu’une telle démarche produit souvent un…
Au cours de nos fréquentes analyses de départements commerciaux, nous découvrons plus souvent que prévu des systèmes salariaux prévoyant des salaires fixes pour les vendeurs. Concrètement cela signifie donc souvent un fixe relativement élevé et pas ou très peu de commissions variables. Nous avons examiné les conséquences de cette approche qui donne à penser.…
Website by Tonc | Privacybeleid